Kleine stappen, grote resultaten

Gezondheid

Wil jij eigenlijk gezonder leven dan je nu doet, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Begin dan gewoon met kleine stapjes. Dat zet misschien niet direct zoveel zoden aan de dijk als rigoureus stoppen met ongezond eten en fanatiek sporten maar het helpt zeker en is op die manier veel beter vol te houden. We geven je graag een aantal tips.

Vervang witbrood voor volkorenbrood

Als je nog geen afscheid kunt nemen van je zoet beleg, begin dan met het brood zelf. Volkorenproducten bevatten minder suiker en zijn beter voor je darmen. En smeer bijvoorbeeld ook een dunner laagje jam of chocopasta erop.

Eet 1 dag per week geen vlees

Vlees is niet altijd goed voor de lijn en is ook nog eens erg belastend voor het milieu. Door bijvoorbeeld een Meatless Monday in te stellen leer je al te wennen aan een dagje zonder vlees. Vervang je vlees door ei, noten, peulvruchten of een vegetarische variant. Je kunt ook kiezen om alleen nog bij het avondeten een stukje vlees te eten maar niet meer bij het ontbijt en de lunch.

Neem de trap in plaats van de lift

Zolang je niet naar de 10e etage hoeft, is traplopen een prima manier om wat extra lichaamsbeweging in te bouwen. Je kunt ook twee of drie etages eerder uitstappen en de laatste verdiepingen de trap te nemen.

Schep geen tweede keer op

Te veel eten is vaak de grootste boosdoener achter een ongezond gewicht. Door geen tweede keer op te scheppen, halveer je al snel je voedselinname en dat merk je als heel snel op de weegschaal.

Ga lopend of fietsend naar de supermarkt

Voor korte stukjes hoef je echt niet altijd de auto te pakken. En als je al die kleine stukjes lopen bij elkaar optelt kom je al snel op een half uur tot een uur actieve lichaamsbeweging. 

Doe elke avond een 7-minuten training in de huiskamer

Er zijn heel veel apps gratis verkrijgbaar waarmee je elke avond 7 minuten gewoon thuis oefeningen kunt doen die je helpen om sterker en slanker te worden. Geen gedoe met sportscholen en dure abonnementen maar lekker thuis voor de buis. En wat zijn 7 minuten nu helemaal!

Neem na elke kop koffie ook 1 glas water

Twee liter water op een dag drinken is best een uitdaging. Maar als je na elke kop koffie ook een glas water drinkt, wordt het een stuk makkelijker. Daarnaast geeft water een vol gevoel en vermindert het je behoefte om te snacken. Gooi er eventueel een stukje sinaasappel, komkommer of aardbei in om het water meer smaak te geven.

Verander de manier van boodschappen doen

Je weet in je eigen supermarkt natuurlijk precies waar de suikerrijke producten staan: de koekjes en chocola, sappen en frisdranken, chips en andere ongezonde producten staan vaak bij elkaar in de buurt. Door vooraf een boodschappenlijstje te maken en deze gangpaden gewoon te negeren voor je naar de kassa loopt, verminder je de kans om verleidt te worden door al die zoete happen. Neem ook een mandje in plaats van een kar. Geen ruimte voor ongeplande aankopen.

Hulp op Texel

Op de sociale kaart vindt u informatie, voor inwoners en professionals, over formele en informele organisaties rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen, kinderen en jeugd.

Organisaties

Landelijke regelingen

Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.

Regelingen